Spørgsmål 4.1 - 4.3

4.1 (5 %)
Opstil en funktionsopdelt resultatopgørelse for LotusWear A/S for regnskabsåret 2022/23. Der skal ikke udarbejdes noter.

Saldobalancen fremgår af bilag 3.
I bilag 4 er en skabelon til resultatopgørelsen.

4.2 (5 %)
Opstil balancen for LotusWear A/S pr. 30.09.2023. Der skal ikke udarbejdes noter.

Saldobalancen fremgår af bilag 3.
I bilag 5 er en skabelon til balancen.

4.3 (5 %)
Vurder, om LotusWear A/S skal udarbejde en pengestrømsopgørelse.



Opgave 4

Årsrapporten

LotusWear A/S er en international familieejet tekstilvirksomhed med hovedsæde i Danmark. Virksomheden udvikler, fremstiller og markedsfører arbejdstøj og sikkerhedsfodtøj i god kvalitet. Hovedparten af virksomhedens produktion foregår på egne fabrikker i Laos og Vietnam.

LotusWear A/S har et bredt udvalg af arbejdstøj og sikkerhedssko til et væld af brancher inden for byggeri, håndværk, industri, logistik og service. Arbejdstøjets funktioner, stofkvalitet, farve og udtryk er specialiserede til de forskellige brancher.

Virksomheden har modtaget flere priser for at have et godt arbejdsmiljø samt gode og sikre arbejdspladser. Virksomheden har 2.933 ansatte.

Økonomiafdelingen skal til at udarbejde årsrapporten for 2022/23. Direktøren har meddelt, at der ikke skal medtages en pengestrømsopgørelse i årsrapporten.



Spørgsmål 3.1 - 3.4

3.1 (5 %)
Redegør for, hvilke variable omkostninger og kapacitetsomkostninger Secondshop ApS har.

3.2 (5 %)
Beregn den årlige afskrivning på det nye inventar.

De nødvendige informationer findes i bilag 2.

3.3 (5 %)
Vurder, hvor meget den årlige omsætning mindst skal stige for, at det er lønsomt at anskaffe det nye inventar.

3.4 (5 %)
Forklar, hvordan den beregnede mindste årlige omsætning påvirkes, hvis levetiden på det nye inventar kun er 3 år. Se spørgsmål 3.3.





Opgave 3

Omkostninger og indtjening

Secondshop ApS sælger genbrugsvarer indenfor tøj, tasker, sko og bælter mv. samt overskudsvarer fra kendte brands. Salget sker både i en fysisk butik og via en webshop. Virksomheden sælger kun kvalitetsbrands, da produkterne skal have en vis levetid for at holde prisen. Salgspriserne går fra ca. kr. 500 op til kr. 40.000.

Privatpersoner kan sælge sit brugte tøj mv. gennem butikken, hvor det klargøres, prissættes, opbevares og markedsføres. Når der sker et salg, afregner Secondshop ApS 50 % af salgsprisen til privatpersonen, der sælger tøjet. De resterende 50 % af salgsprisen tilfalder Secondshop ApS til dækning af husleje, personaleomkostninger, markedsføring mv.

Omsætningen og variable omkostninger for Secondshop ApS udgjorde i det seneste regnskabsår henholdsvis kr. 3.495.000 og kr. 1.835.000.

Virksomheden overvejer at anskaffe nye tøjstativer og reoler for at kunne præsentere produkterne bedre både i butikken og på hjemmesiden. Direktøren har fået et tilbud på inventaret på kr. 150.000. Inventaret forventes at have en levetid på 5 år, hvorefter det er værdiløst. Der afskrives efter den lineære metode.





Spørgsmål 2.1 - 2.3

2.1 (5 %)
Vurder, hvilket af FN’s verdensmål som FashionHouse A/S har særligt fokus på.

2.2 (5 %)
Vurder, hvilke led i værdikæden som er særligt værdiskabende for kunderne.

2.3 (5 %)
Vurder, hvilken konkurrencestrategi FashionHouse A/S anvender.




Opgave 2

CSR og strategi

FashionHouse A/S er et dansk modehus, der er grundlagt i 1986. Virksomheden startede som en handelsvirksomhed i København, men begyndte hurtigt at designe sit eget tøj, der fik stor succes. I dag er det et kendt brand indenfor både herre- og dametøj og sælges i egne butikker og gennem mellemhandlere i det meste af Europa samt Japan og USA.

Virksomheden har fokus på bæredygtighed, hvilket også fremgår af missionen:

"At designe og producere smukt og holdbart tøj. Ikke for én sæson, men for mange sæsoner"

Tøjkollektionerne er bygget op omkring en kerne af klassikere, der forbliver i kollektionen år efter år. Produktionen foregår på egen systue i Korsør. Stoffet til tøjet er produceret og farvet i Herning. Stoffet er lavet af ansvarlige fibre, som består af økologisk bomuld, genbrugsfibre og ansvarlige varianter af cellulosefibre. Tilblivelsen af disse fibre bruger mindre vand, elektricitet og kemikalier end andre materialer.

Det bomuld, der indgår i produktionen, er BCI certificeret. BCI er verdens førende bæredygtighedsinitiativ for bomuldsproduktion. Gennem Better Cotton hjælpes bomuldsproducenter med at få viden om bæredygtige dyrkningsmetoder, retningslinjer til at forbedre arbejdsforholdene i bomuldsindustrien og dermed støtte lighed for alle i landbrugsprocessen.

FashionHouse A/S stræber efter, at tøjet er prismæssigt tilgængelig som basispåklædning for alle. Desuden er det vigtigt for virksomheden at skabe en god shoppingoplevelse for kunderne. Butikkerne og webshoppen bliver derfor løbende moderniseret, og kunderne tilbydes en god bytteservice både i butikker og på nettet.

Til distribution af produkterne bruges eksterne fragtmænd.





Spørgsmål 1.1 - 1.6

1.1 (10 %)
Redegør med udgangspunkt i det vedlagte materiale for, hvilke forhold der har haft betydning for den økonomiske udvikling i DK Company A/S fra 2020 til 2022.

1.2 (15 %)
Analyser udviklingen i indekstallene for indtjening og kapitaltilpasning fra 2020 til 2022 ved hjælp af de fundne forhold. Se spørgsmål 1.1.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.3 (10 %)
Vurder, hvordan indekstallenes udvikling har påvirket overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed fra 2020 til 2022.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.4 (5 %)
Forklar, hvorfor egenkapitalens forrentning er større end afkastningsgraden i 2022.

Nøgletallene fremgår af bilag 1.

1.5 (5 %)
Vurder, hvilke fordele DK Company A/S får ved at have et stort lager af basisvarer (never out of stock).

1.6 (5 %)
Diskuter, om det er en fordel for DK Company A/S at vokse uorganisk.





Opgave 1

Virksomhedsanalyse

Modetøjsvirksomheden DK Company A/S blev etableret i 2001 af Jens Poulsen med modebrandet Jasmin i sortimentet.

I dag er koncernen vokset til at bestå af 25 brands med modetøj til kvinder og mænd, og til at have 16.000 engroskunder samt beskæftige mere end 2.400 medarbejdere. Afsætningen sker gennem kæder, fysiske butikker og netvirksomheder. DK Company A/S sælger også sine varer i 200 helt eller delvist ejede detailbutikker samt på en e-handelsplatform. Virksomheden har kunder i mere end 35 lande.

DK Company A/S producerer også mere end 1 mio. private label-enheder om året. Produkterne udvikles i tæt samarbejde med kunderne, som typisk er større detailkæder.

dk company

Virksomhedens hovedkvarter er placeret i Ikast, men der er også dele af virksomheden placeret i Vejle og København. DK Company A/S er stadig ejet af Jens Poulsen. Jens Obel Jørgensen blev medejer i 2004, og de to udgør i dag direktionen sammen med Søren Lauritsen, der kom ind i virksomheden i 2007. Søren Lauritsen ejer en mindre del af virksomheden.

DK Company A/S har siden etableringen oplevet en enorm vækst. Væksten er i høj grad sket uorganisk gennem opkøb af nødlidende brands. Efter et opkøb tilpasses forretningskonceptet og lægges ind under DK Company A/S’ drift med det formål, at brandet igen skal blive lønsomt. DK Company A/S har haft stor succes med denne opkøbsstrategi og har vist, at virksomheden efter integrationen af et nyt brand, kan få brandet til at blive en succes igen.

DK Company A/S betegner sig selv som en multi-brand fashion koncern, hvor virksomhedens brands betegnes som “value for money” eller ” luxury for less”, dvs. at der er et fornuftigt forhold mellem kvalitet og pris.

De 25 brands:

MY ESSENTIAL WARDROBE, fransa, LOUNGE NINE, GESTUZ, KAREN BY SIMONSEN, CULTURE; Saint, BON'A PARTE,  fransa, KAFFE, BLEND, b.young, ICHI, CASUAL FRIDAY, Cream, PULZ, !SOLID, Part Two, TheJoggConcept, KAFFE curve, ATELIER RÈVE, FQ1924

Hvert af de 25 brands har sin egen identitet, unikke karakteristika og veldefineret målgruppe, så de mange brands ikke konkurrerer indbyrdes.

Kollektionerne under de enkelte brands designes i Danmark. Her arbejder også de indkøbere, der har kontakten til underleverandørerne i Kina, Indien, Bangladesh og Tyrkiet. I Kina, Bangladesh og Tyrkiet har DK Company A/S lokale indkøbskontorer for at være helt tæt på produktionen. Her føres fx tilsyn med arbejdsforholdene.

Når en kollektion er færdigproduceret, fragtes den til DK Company A/S’ lagre i Danmark, hvorfra varerne sendes ud til de enkelte kunder. Det er kun en mindre del af kollektionerne, der sendes direkte fra underleverandørerne og ud til kunderne.

Salget på DK Company A/S’ e-handelsplatform sker fra store lagre i Polen og Tyskland, der drives af eksterne partnere.

I 2022 beskæftigede DK Company A/S 1.647 fuldtidsansatte. Omsætningen var kr. 4.646 mio., og resultatet før skat var kr. 661 mio.

Til denne opgave foreligger der følgende materiale:

Artikler:

Nøgletal:

  • Bearbejdede regnskabs- og nøgletal for DK Company A/S for årene 2020 - 2022. Se bilag 1 i Excel-filen.





Vejledning

Dette opgavesæt består af 4 opgaver. Til hver opgave er der et antal spørgsmål med en vejledende vægt, som benyttes ved bedømmelsen af den samlede opgavebesvarelse.

Alle opgaver besvares uafhængigt af hinanden. Til opgaverne medfølger en Excel-fil med en række bilag, der indeholder data og skabeloner. Desuden medfølger en Word-fil, hvor alle spørgsmålene fremgår.


Download:

Word-filen med alle spørgsmålene kan hentes her. Word-fil

Excel-filen med alle bilag kan hentes her. Excel-fil

Husk:

Gem filerne på din disk, inden du begynder at anvende dem.

Det er ikke tilladt at kommunikere med andre under eksamen.





Virksomhedsøkonomi B

Tirsdag den 5. december 2023

Kl. 9.00-13.00